Pedagogisk idé

Aktuellt:

Just nu har vi lediga platser på båda avdelningarna, välkommen att söka plats hos oss.

Vår pedagogiska idé

Förskolans pedagogiska idé är att sätta det enskilda barnets lärande och utveckling i fokus. Vi möter alla barn efter deras behov vilket möjliggör att alla barn utvecklas efter sina egna förutsättningar. Arbetet med värdegrunden ska prägla verksamheten och pedagogerna på Förskolan Åkesta ska vara goda förebilder för barnen.

Vi arbetar mycket med konflikthantering, där barnens medkänsla för den andra stärks genom att öva sig i att få berätta sin version och att lyssna till den andras version. Vi vill att barnen ska få komma till tals i frågor som rör dem själva, de ska få möjlighet att få framföra sina åsikter och även bli medvetna om att det är ok att tycka olika. Det är genom de vardagliga samtalen under dagen som vi skapar demokrati på Förskolan Åkesta.

För oss är det viktigt att barnen görs delaktiga i sin egen vardag och vi anser att barns delaktighet och inflytande handlar om att lyssna på barnen, att ta reda på deras intressen och att bejaka deras initiativ.

Vi på Förskolan Åkesta uppskattar det unika hos varje barn och att kunna visa att olikheter är en tillgång är något som vi ser som självklart. Vi ser att barn lär i leken, vi använder oss därför av leken som ett pedagogiskt redskap för barnens lärande och utveckling.